Velkommen Råvarer Produkter og priser Opskrifter Sund kost Godt at vide Links Sitemap
 Menu







Kulhydrater - nogle er bedre end andre

 Udskriv/send siden

Kulhydrater er vores vigtigste kilde til energi, men de tilføres kroppen i mange udgaver, der ikke alle er lige venlige:

Sammensatte kulhydrater findes i visse fødevarer, og de har den store fordel, at nedbrydningen af deres sukker foregår over længere tid. På den måde får kroppen noget at arbejde med.

Enkelt sammensat sukker – f.eks. i form af kager, slik, sodavand og rent sukker – nedbrydes langt hurtigere, og dermed sendes der alt for meget sukker ud i blodet på én gang. Koncentrationen af blodsukker stiger voldsomt, hvorefter det udløser store mængder insulin. Resultatet bliver et efterfølgende drastisk fald i blodsukkerniveauet, og så får man det, man kalder dårlig livskvalitet og forringet velbefindende.

Hvis man sætter den reaktion, som rent sukker (glukose) giver i kroppen, til 100, kan man opstille en liste over, hvordan kulhydraterne i forskellige fødeemner virker med et glykæmisk indeks i forhold til det rene sukker.

Som det fremgår, virker maltose – maltekstrakt – med sine 105 points endnu værre end sukker, mens fruktose (i bønner, linser, frugt og grønsager) ligger nede på 20, og peanuts kun når 13.

Så kraftigt påvirker kulhydrater dit blodsukker
- når rent sukker (glukose) sættes til 100:

Sukker   Frugt/grønsager  
BirkeSød

8

Gulerødder 92
Iso-Sød

2

Bønner 79
FOS Inulin

1

Kartofler 70
Maltose

105

Rosiner 64
Glukose 100 Rødbeder 64
Honning 87 Bananer 62
Mars-bar 68 Frosne ærter 51
Fruktose 20 Appelsiner 40
    Bønner (bagte) 40
Kornprodukter   Æbler 39
Cornflakes 80 Ærter 36
Fuldkornsbrød 72 Linser 29
Hvide ris 72 Peanuts 13
Hvidt brød 69    
Brune ris 66    
Mysli 66    
Kager 59    
Hvid pasta 50    
Havregrød 49    
Grovpasta 42