Jyllands-Posten Puls, side 8
Vores organisme tager skade, og overdosering af salt er i årtier blevet betragtet som en medvirkende faktor bag de hundredtusindvis af blodpropper, nyresvigt og åreforkalkninger, der har ramt danskerne. Det gør en ny amerikansk undersøgelse op med.Rapporten, der er blevet publiceret af det ansete lægetidsskrift Journal of the American Medical Association, afviser en sammenhæng mellem saltindtag og hyppigheden af forhøjet blodtryk, nyreproblemer og hjertekarsygdomme. "den amerikanske undersøgelse står alene. En enkelt undersøgelse er ikke nok til at miskreditere en masse anden forskning, der når frem til det modsatte resultat. Det er mere end veldokumenteret, at de mennesker, som spiser mest salt, har et højere blodtryk og hyppigere rammes af for højt blodtryk og de livsfarlige sygdomme, der følger af det, "siger Lone Banke Rasmussen, seniorforsker ved Afd. for Ernæring på DTU Fødevareinstituttet.
Dagens fødevarenyheder den 17. juni 2011
|