Velkommen Råvarer Produkter og priser Opskrifter Sund kost Godt at vide Links Sitemap
 Menu









Hel gurkemejerod er bedre end curcumin

 Udskriv/send siden

Når vestlige forskere opdager et nyt naturmiddel, forsøger de straks at isolere det aktive stof, der gør den pågældende plante speciel. Derefter forsøger de at patentere en proces til udvinding af stoffet – og udvikle det til et lægemiddel, som kan sælges. Denne fremgangsmåde giver næsten altid bagslag, og det er også det, der er sket med gurkemeje.

Som du kan læse her, forsvinder de væsentligste egenskaber ved planten, når man udvinder den såkaldt aktive ingrediens. De fleste sundhedsbevidste mennesker kender efterhånden gurkemejes helsebringende egenskaber, men mange tager et ekstrakt af gurkemeje, kaldet curcumin, i stedet for rå gurkemejerod – fordi de tror, at ekstraktet er en stærkere form.

Curcumin er det stof, der giver gurkemeje den gule farve, men det udgør kun ca. 5 % af gurkemejeroden. De andre 95 % dækker mere end 300 andre gurkemeje-stoffer, der kun sjældent omtales. Ny forskning tyder på, at de potentielt er endnu stærkere end curcumin alene.

For at undersøge dette fjernede forskerne curcumin fra gurkemeje og undersøgte virkningen af den curcu­minfrie gurkemejerod – og resultaterne var overraskende. Gurkemeje uden curcumin klarede sig betydeligt bedre end curcumin-ekstrakt. De øvrige indholdsstoffer i den hele gurkemeje viste sig i højere grad end curcumin at understøtte et sundt blodsukkerniveau, en sund celledeling og en normal inflammationsreaktion over for ændringer i kost og motion.

Traditionelle metoder til at fremme gurkemejes biologiske tilgængelighed
Rå gurkemejerod indeholder en stor mængde naturlige fedtsyrer, som øger den biologiske tilgængelighed med 7-8 %. Disse fedtstoffer medvirker også til at hæmme leverens omdannelse af de mange gurkemejestoffer til vandopløselige metabolitter, som for let kan blive skyllet ud af kroppen. Gurkemejeekstraktet curcumin indeholder stort set ikke sådanne fedtstoffer, og meget af den naturlige biologiske tilgængelighed ved gurkemejen forsvinder i ekstraheringsprocessen.

Ayurvediske behandlere er velbevandrede i disse fedtsyrers indflydelse på den biologiske tilgængelighed. De blander ofte gurkemeje med ghee (klaret smør) til en pasta, idet ghee også bremser leverens omsætningshastighed for gurkemeje, hvorved gurkemejestofferne forbliver længere i blodstrømmen.

Man har tidligere anvendt karrypulver til at fremme gurkemejes biologiske tilgængelighed. Det viser sig, at piperine i sort peber er en stærk hæmmer af leverens evne til at omsætte gurkemeje. Faktisk kan man ved at blande én del sort peber med 16 dele gurkemejeekstrakt fremme den biologiske tilgængelighed med 2.000 %! Og adskillige forsøg tyder på, at virkningen af rå gurkemeje er lige så stærk, om ikke stærkere.

Ved ekstraheringen overhældes planterne desuden med finsprit, der dræber plantens naturlige mikrober, som menes at fremme dens biokemi og styrke. Man søger stadig efter en forklaring på, hvordan og hvorfor mikrober specifikt tiltrækkes af bestemte planter, og hvordan disse mikrober fremmer deres virkning og ændrer vores mikrofloraen i hele kroppen.

Når det er sagt, tillader reglerne for fremstilling af kosttilskud i USA 1.000 gange så mange potentielt gavnlige mikrober på kosttilskud sammenlignet med udtræk af samme plante. Mikroberne i jorden ændrer sig fra år til år, og det sker i perfekt samspil med den plante, der dyrkes i det pågældende år. Hvis man på en eller anden måde forstyrrer dette samspil, kan det være en af grundene til, at hele urter generelt er bedre end urteekstrakter eller isolerede ”aktive stoffer”.

Gurkemeje er bedre end curcumin
I et forsøg sammenlignede man planteekstrakt af hel gurkemeje med curcumin. Gurkemejen var mere effektiv til at fremkalde øget ekspression af perforin, et protein, der spiller en væsentlig rolle for immuniteten). Faktisk påviste man dobbelt så høj ekspression af perforin fra gurkemeje i forhold til curcumin.

I et andet forsøg viste ekstrakt af hel gurkemeje sig at have dobbelt så stærk antioxidant aktivitet som isoleret curcumin. Og endnu et forsøg har vist, at lave doser af curcuminoider fra hele planteekstrakter indgivet over en længere periode var mere effektive til at understøtte naturlig udvaskning af farlige, ophobede giftstoffer fra hjernen end høje doser af isolerede curcuminoider, der blev indgivet over en kort periode.

Bemærk: Der er stærke beviser for, at hele plantens ’intelligens’ generelt bør foretrækkes frem for en isoleret ekstrakt for at fremme en vis biokemisk virkning, men i nogle tilfælde kan curcumin være den bedste løsning. Når det er sagt, så vil jeg til hverdagsbrug eller som krydderi anbefale rå, økologisk gurkemeje blandet med sort peber i et forhold på 16:1.

Overblik over gurkemejes egenskaber
Gurkemeje har adskillige veldokumenterede og tidstestede egenskaber, bl.a.:

  • Bidrager til at vedligeholde immunsystemet
  • Bidrager til at vedligeholde en sund lever
  • Medvirker til at holde huden sund
  • Vedligeholder leddenes bevægelighed og bidrager til at beskytte dem
  • Understøtter nervesystemets funktion

http://lifespa.com/turmeric-health-benefits-outperform-curcumin-turmeric-extract/