Velkommen Råvarer Produkter og priser Opskrifter Sund kost Godt at vide Links Sitemap
 Menu







8 trin til en sund livsstil

 Udskriv/send siden

En sund livsstil er inden for din rækkevidde, og du kan gå i gang med det samme. Jaja, du har helt ret i, at en sund livsstil er et langtidsprojekt – ikke noget, der sker, når du knipser med fingrene. Men der er meget, du kan gøre med det samme, som vil gøre i dag sundere end i går og bane vejen for et sundt liv!

Her er en tjekliste med praktiske livsstilstips - er du klar?

 

Trin 1: Gør status

  • Få et tjek hos lægen og tandlægen.
  • Mål dit BMI og din livvidde.
  • Vurdér dit aktivitetsniveau. Voksne anbefales mindst 2½ time pr. uge på aerob aktivitet af moderat intensitet eller 75 minutters høj-intensitet aerob aktivitet plus muskelstyrkende aktiviteter mindst to gange om ugen. 
  • Skriv mad-dagbog. Notér ALT, hvad du spiser på en dag – du kan ikke ændre noget, du ikke er klar over. 
  • Tjek dit humør og dit energiniveau.

  • Vurdér dit sociale netværk. Hvor stærke er din relationer til familie og venner?

 

Hvis du ikke ligefrem hopper af glæde over de svar, du kommer frem til, så husk, at formålet er at finde ud af, hvor du er i dag, så du kan sætte dig mål for en sund livsstil.

 

Trin 2: Sluk brande

Hvis du har kroniske sundhedsproblemer – hjertesygdom, diabetes, depression, ledegigt eller lignende – er behandling naturligvis en prioritet, hvis du skal leve sundt. Det samme gælder risikabel adfærd – f.eks. rygning eller andre former for afhængighed.

 

Trin 3: Bevæg dig noget mere

  • Sørg for, at du har det sjovt, når du bevæger dig.  
  • Hold styr på din fysiske aktivitet. Notér, hvornår, hvordan og hvor længe du træner. 
  • Sæt et ugentligt mål for din aktivitet. Og beløn dig selv, når ugen er omme, f.eks. ved at købe en buket blomster. 
  • Indarbejd aktivitet i din dagligdag. Tag trappen i stedet for elevatoren, tag cyklen på arbejde osv. Du kan også bruge en skridttæller eller få en personlig træner.

 

Trin 4: Opgradér din kost 

  • Erstat ’jeg bør’ med ’jeg vælger’. I stedet for ’Jeg bør spise mere frugt og grønt’ skal du sige til dig selv ’Jeg vælger at spise mere frugt og grønt’ eller ’Jeg vælger ikke at spise mere frugt og grønt’ - det viser, at det er dig, der har styringen; DU foretager valgene.  

  • Hold op med at føle, at du synder.   

  • Planlæg. Fyld køleskabet med sund proviant og tasken med sunde snacks, hvis du nu skulle blive sulten i dagens løb. 

  • Nyd din mad. Lad være med at spise, mens du ser TV, arbejder eller kører bil.

  • Prøv at få 5-9 portioner forskellige frugter og grønsager om dagen. Sørg for at spise alle regnbuens farver i frugt og grønt for at få en god blanding af næringsstoffer.

 

Trin 5: Hold styr på din stress 

  • Sørg for at slappe af regelmæssigt.
  • Sæt tingene i perspektiv: Spørg dig selv: ’Har det her betydning for mig om et år?’ 

  • Hjælp andre - så bliver dine egne problemer lidt mindre. 
  • Skriv ned, når du er taknemlig over noget. 
  • Træk vejret ordentligt.

Trin 6: Sov bedre

  • Ingen TV eller computer to timer før sengetid - læs noget let ved en lampe, der ikke skinner direkte i øjnene.
  • Ingen intensiv træning før sengetid.
  • Tag et varmt bad - eller drik varm, koffeinfri drik, f.eks. kamillete.

  • Tro ikke, at du kan samle op på et søvnunderskud i løbet af weekenden. 
  • Ignorér ikke kroniske søvnproblemer. 
  • Prioritér en god nats søvn.

 

Trin 7: Udvid dine relationer til andre

  • Søg efter mennesker som dig selv.
  • Brug tid sammen med andre.
  • Skab både virtuelle og fysiske relationer.
  • Hvis en tæt relation giver problemer, så søg hjælp.

Trin 8: Udfordr dig selv
Observationsstudier har vist, at personer, der giver sig i kast med mentalt stimulerende aktiviteter, har mindre sandsynlighed for at udvikle demens. Men ifølge David Knopman, MD, neurolog ved Mayo Clinic i Rochester, Minnesota, viser sådanne forsøg ikke årsag og virkning, så det er ikke klart, om de mentalt stimulerende aktiviteter beskytter mod demens, eller om mennesker med en sund hjerne i større grad tiltrækkes af disse aktiviteter. 

Alligevel siger Knopman: ”Jeg mener, at socialt engagerende aktiviteter er af afgørende betydning, og det er grunden til, at jeg er temmelig skeptisk over for de forskellige producenter, der sælger computerspil, der skal stimulere hjernen. Hvis det sker på bekostning af socialt engagerende aktiviteter, så har det formentlig den stik modsatte effekt af den ønskede”.

 

Inspireret af www.webmd.com