Velkommen Råvarer Produkter og priser Opskrifter Sund kost Godt at vide Links Sitemap
 Menu







Nyhedsbrev juni 2018

 Udskriv/send siden

Sommerferien nærmer sig med hastige skridt

og vi er mange, der er spændte på, om det gode vejr, som vi oplevede i maj, kommer tilbage. 
Her modtager I det sidste nyhedsbrev, inden vi går på ferie – det næste udkommer i august. Dog vil der som noget ekstra komme en separat programoversigt over kurserne i efteråret i næste uge.

Lige nu er der travlt alle steder – alle skal have færdiggjort deres opgaver og projekter inden ferien, og det kan resultere i, at vi faktisk har svært ved at falde ned før et godt stykke inde i ferien.

Sørg nu for at få noget ro på. Sov længe, få frisk luft, hyg og nyd, spis dejlig mad – alt det der giver velvære. Husk også de gode olier, der smører og balancerer dit indre, de gode B-vitaminer til nervesystemet, det uundværlige magnesium der giver ro og fantastiske mælkesyrebakterier til maven.

Ecolomega_Krill_Brottrunk_Super_B_Maxiflor_Magnesium_miljo


 

Produktnyt

Bukkehorn

Phytoserien udvides med Bukkehorn i vegetabilske kapsler. Og hvad er nu lige Bukkehorn for en størrelse?

Bukkehorn er en lægeurt, som har været omtalt i adskillige medicinske tekster igennem historien og er ofte beskrevet som en af de ældst medicinske urter. Dens anvendelse blev beskrevet af bl.a. den græsk læge Hippokrates (460-370 f.Kr.) og den kendes fra det gamle Egypten. Frøene blev fundet i Tutankhamons grav. Den vidunderlige urt har også en lang tradition inden for naturmedicin i Danmark, grunden er nok den relative tidlig introduktion af Bukkehorn som krydderiurt i det danske køkken, takket være landets søfarts- og handelstradition. I mange hjem er bukkehorn blevet en vigtig del af husapoteket og tages i brug både udvortes og indvortes. Bukkehorn er også en af hovedingredienserne i vores velkendte Urte-penCil-produkter

BukkehornDen velkendte, gamle lægeurt har nogle særlige kvaliteter, og forskning har vist, at den er velgenet til det moderne menneskes livsstil. Her er der tale om blandt andet en positiv indflydelse på kolesterol og blodsukker samt inflammationshæmmende og antioxidante egenskaber.

Gotu Kola+

Gotu Kola+ er på trapperne! Det er en af de urter, der på grund af problemer med PA (pyrrolizidinalkaloider) længe har været i restordre herfra. Vi har nu valgt at gå over til et Gotu Kola-ekstrakt i stedet for den pulveriserede plante, som vi hidtil har anvendt. Dette ekstrakt er fri for PA, da disse fjernes ved ekstraktion. 

Udover Gotu Kola så har vi tilføjet flere kredsløbfremmende urter som Boghvede, Rosmarin og Ginkgo – og så lige Cholin. Vi er utroligt glade for at kunne tilbyde denne fremragende Gotu Kola+ i vores sortiment med anprisningen ”Medvirker til at bevare den kognitive funktion, bidrager til normale hjerte-kar-funktioner og er med til at bevare venøs cirkulation, støtte perifer cirkulation og trætte ben".

GinkgoMax

GinkgoMaxLigesom Gotu Kola har GinkgoMax også fået en overhaling og indeholder nu både kompleksiteten – alle de kendte og mindre kendte aktive stoffer fra hele ginkgobladet - samt Ginkgo-ekstrakt som giver et stabilt indhold af de gavnlige aktive stoffer som ginkgoflavoner, terpenlaktoner og glykosider.

 

Ginkgo medvirker til at bevare det kognitive velvære og styrker evnen til at gemme og genkalde sig data, tænke klart og holde fokus i dagligdagen. Derudover bidrager Ginkgo til en normal blodcirkulation, hvilket har en sammenhæng med hjernens yde- og reaktionsevne og er gavnligt for øjne og ører. Dermed bidrager Ginkgo til normal hørelse og syn. Gingko medvirker til at bevare hukommelsen og den kognitive funktion hos ældre og fremmer desuden en god mental balance samt bidrager til en normal balance i nervesystemet.


 

Gode råd

Havregrød

Hvis der er noget, der kan sabotere din slankekur, så er det at tro, at maden er din fjende i kampen mod fedtet. Faktisk kan nogle fødevarer skrue op for stofskiftet og dermed kroppens evne til at forbrænde fedt. Sørg for at få masser af disse fem fødevarer i kosten – så rasler kiloene hurtigere af. Ovenikøbet er det noget, der smager godt og nemt kan sniges ind i feriehyggen.

Æbler
Æbler har et højt indhold af både pektin, der binder vand og begrænser den mængde fedt, dine celler kan optage, og fibre, som får dig til at føle dig mæt. Spis et æble ½-1 time før et måltid, så får du færre kalorier indenbords ved selve måltidet. Og ny forskning tyder på, at æbler kan endnu mere: De antioxidanter, der er i æbler, ser ud til at kunne forhindre det såkaldte stofskiftesyndrom, altså kombinationen af forhøjet kolesterol, forhøjet blodtryk og forstadier til diabetes.

Havre
Havre er fuldkorn med et højt indhold af opløselige fibre. Derfor er kornet i stand til at begrænse mængden af kolesterol og fedt i blodet. Desuden er havre en af de fødevarer, der hurtigt får dig til at føle dig mæt, og du bliver ved med at føle dig mæt længe, fordi havre fordøjes langsomt og blodsukkeret ikke stiger. En portion havregrød er faktisk noget af det bedste at sove på. 

Kanel
Okay, kanel er ikke en fødevare, men et krydderi – men så meget desto bedre: ¼-2 tsk. kanel om dagen booster din evne til at omsætte sukker, forbrænde fedt og reducere kolesterolet, uden at du samtidig får kalorier. Så kom endelig kanel i dine smoothies, drys det på din morgenmad eller krydr kaffen med det.

Pinjekerner
Pinjekerner indeholder hjertevenlige fedtsyrer, der øger mængden af ”mæthedshormonet” ghrelin, som signalerer til din hjerne, at du har spist nok. Du slipper for at føle dig sulten, og det er lettere at modstå trangen til et eller andet spiseligt (som oftest usundt). Mandler har i øvrigt mange af de samme egenskaber som pinjekerner.

Æg
Glem tidligere tiders ægge-advarsler. Æg er en koncentreret form for animalsk protein uden det ekstra fedt, der følger med kød. Derfor er æg den perfekte måde at starte dagen med et skud energi på. Der sker ikke noget ved at spise en moderat mængde æg, selvom du forsøger at mindske dit kolesterolindtag. Og et æg hver morgen sammen med (eller i stedet for) et stykke brød eller cornflakes er bedre for vægten end en morgenmad med en masse kulhydrater.


Sommertips

Selvom sommeren gerne forbindes med ferie, afslapning, smil og glæde, så kan alle være uheldige indimellem eller opleve ubehageligheder. Derfor giver vi her nogle af vores egne tips til at sommeren forbliver god.

Hvis du bliver brændt, bidt eller stukket
Hvis solen, insekter, brænenælder eller andet brænder, bider eller stikker, så kan du med fordel akut putte tomatskiver på huden. De lindrer omgående.

Citronelle+mandelolieRosmarin+mandelolieEn god og lækker blanding mod myg
Bland Citronelleolie med Mandelolie og brug den som kropsolie. Duften er uimodståelig for alle andre end myg.

Hævede ben
Massér benene med en blanding af Mandelolie og Rosmarinolie. Det fremmer blodcirkulationen positivt. Husk så også venepumpeøvelserne; når du sidder og ser fjernsyn så er det nemt at samle en strømpe eller blyant op med tæerne. Gentag øvelsen så mange gange som muligt. Det er en perfekt øvelse som hurtigt giver gode ben.

Te træ olieNigellafrøolieSure sko
Går du barfodet i sneakers, så husk at lufte dem godt. Spray dem eventuelt med Te Træ Olie om aftenen. Du kan også smøre fødderne forebyggende med en creme, som du kommer nogle dråber af olien i. Du kan også bruge olien i et fodbad.

Opkogt og rød hud efter en dag i solen
Smør kroppen ind i Nigellafrø-olie. Oliens fedtsyreprofil nærer huden og indholdet af thymoquinone, som har er en potent antioxidant egenskab, beskytter mod solens frie radikaler, der ved overdreven brug giver celleskader. Olien virker beroligende og helende på en ”stresset” hud.

Ginger MaxYoga Chai TeTransportsyge
Du kan afhjælpe eller lindre transportsyge med ingefær. Et godt bud er vores Ginger Max te, som kan nydes både varm og kold, og derved nemt kan medbringes på turen.

Læskende drikke
Yoga Chai Te er en stærkt vanedannende drik til både store og små. Sød, cremet og perfekt krydret. Kan nydes kold med masser af knust is. Vi anbefaler at bruge en vaniliemælk eller sød plantemælk da det gør drikken endnu bedre.


Vil du modtage vores nyhedsbrev på mail?

Tilmeld dig her