Pakketilbud

Vi har sammensat pakker, som kan være med til at hjælpe dig med at finde frem til, hvilke produkter du kan købe sammen.

LEVERING: 1-2 HVERDAGE| Fri fragt ved køb over kr. 299,-| Levering kun til adresser i Danmark

Mave

En sund mave er lig med en sund krop. Maven udgør anatomisk og fysiologisk et stort område, så når den er gal med maven, påvirker det hele kroppen. 

En stor del af kroppens immunforsvar sidder desuden i tarmsystemet, som befinder sig i maven, og derfor er kroppen bedre til at kæmpe virus og sygdomme, når maven er sund og har det godt. 

Omvendt kan en usund tarmflora være årsag til sygdom – ikke kun i maven, men også i resten af kroppen. 

Maven er med andre ord helt afgørende for at holde hele kroppen sund og rask.

Mave

Symptomer på usund mave

En usund mave kan komme til udtryk på mange måder. Nogle af de mest hyppige symptomer er oppustet mave, forstoppelse, for meget mavesyre, diarré og mavesmerter. Almen utilpashed kan også være et tegn på en mave, som ikke er i balance. 

Det er vigtigt, man lytter til sin krop, og ikke mindst sin mave, og reagerer på de signaler, den sender. En usund mave er ikke at spøge med, da det kan give anledning til sygdomme andre steder i kroppen.

Sørg derfor for, at du giver din mave den opmærksomhed, den fortjener.

Sådan får du en sund mave

Der findes heldigvis en lang række ting, du selv kan gøre, for at få en stabil mave. 

Spis fiberrige grøntsager

For at holde maven sund, kræver det, at du spiser sunde og gode fødevarer. Din kost har afgørende betydning for, at din mave har det godt. 

Dit tarmsystem har særligt godt af grove og fiberrige grøntsager som fx broccoli, rosenkål, blomkål, ærter, grønkål og pastinak. Fibrene fra grøntsagerne sætter nemlig gang i tarmene og forbedrer forholdene for de sunde tarmbakterier. Dermed bliver maven mere hårdfør overfor virus, bakterier og sygdomme.

En tommelfingerregel er, at du som minimum skal spise 300g grøntsager om dagen – og gerne hovedsageligt af de grove.

Spis fuldkornsprodukter 

Det er dog ikke kun fibrene fra grøntsagerne, som holder maven i gang, det gør fibrene fra fuldkornsprodukter også. Fibre fra fx rugbrød, havregryn og fuldkornspasta er således med til at holde tarmene funktionsdygtige.

Endelig er fuldkornsprodukter væsentlig mere mættende, end fødevarer som ikke er af fuldkorn. 

Motion er godt for maven

Motion er godt for mange ting, herunder også din mave. Tarmene bliver nemlig stimuleret, når du dyrker motion, og din krop har dermed lettere ved at skille sig af med de skadelige affaldsstoffer. Er du meget sidestillende i løbet af dagen, er det ekstra vigtigt, at du sørger for at få dig rørt. Sidestillende arbejde er nemlig hårdt for tarmene, og kan bl.a. give forstoppelse.

Dyrk derfor mindst en halv times motion hver dag, for at holde maven sund. 

Kosttilskud til maven

Foruden en god, fiberrig kost og motion, kan det være en fordel at supplere med forskellige kosttilskud, for at holde maven sund, stabil og i balance. Det kan nemlig være vanskeligt at få alle de nødvendige og vigtige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, maven har brug for, alene gennem kosten. 

Med de rette kosttilskud til maven, kan du hjælpe din mave med at fungere optimalt og holde sig sund.

Mælkestyrebakterier skaber ro i maven

For at skabe balance og ro i maven og tarmene, kan du med fordel tage mælkesyrebakterier som kosttilskud. Mælkesyrebakterier er nemlig med til at forbedre balancen i tarmfloraen og kroppens immunforsvar. 

Mælkesyrebakterier findes naturligt i kroppen og fås via fødevarer som fx tykmælk, skyr, A38 og yoghurt, men det kan være svært at få tilstrækkeligt med mælkesyrebakterier alene gennem kosten. Derfor er det oplagt at supplere med de gavnlige mælkesyrebakterier som tilskud. Det kan enten være som kapsler, tabletter eller i pulverform. 

Tilskud af mælkesyrebakterier er særligt relevant for dig, som lider af maveonde. Det kan fx være oppustethed, luft i maven, mavesmerter eller andet ubehag med relation til maven. 

Mælkesyrebakterier kan også være relevant for dig, der har været i behandling med antibiotika, idet antibiotika slår alle bakterier i kroppen ihjel – herunder også de gode mælkesyrebakterier. Derfor kan du med fordel tage mælkesyrebakterier som kosttilskud, når du er færdig med din antibiotikabehandling. 

Endelig kan mælkesyrebakterier som kosttilskud være relevant for dig, som skal på ferie i udlandet, hvor mad, som vores maver ikke er vant til, kan give anledning til problemer. Her kan mælkesyrebakterier som kosttilskud være med til at forebygge diarré på ferien eller andre former for maveonde. 

Fibertilskud forbedrer fordøjelsen

Et andet tilskud, som kan hjælpe din mave til at få det bedre, er et fiberholdigt kosttilskud med fx ispaghulafrøskaller eller loppefrøskaller. Loppefrøskaller, også kaldet psyllium, kan være med til at forbedre maven og fordøjelsen og afhjælpe forstoppelse. 

Du kan også anvende hampefrø, som foruden at afhjælpe oppustethed og luft i maven, også er sunde og nærende med deres høje indhold af essentielle fedtstoffer og protein. Hampefrø smager desuden fantastisk i fx salater, smoothies, grød eller bagværk.

Fibertilskud har desuden den sidegevinst, at de er mættende, så du føler dig mæt i længere tid.

Får du ikke nok fibre i din nuværende kost, kan det derfor være en fordel for dig at supplere med et fiberholdigt kosttilskud.

Andre kosttilskud til maven

Der findes mange andre kosttilskud, som kan være med til at holde din mave sund. 

Hos Natur-Drogeriet finder du et stort udvalg af kosttilskud til maven. Vi har bl.a. tilskud med aktivt kul, som medvirker til at mindske luft i maven efter et måltid, artiskokkapsler som bidrage til normal tarmfunktion og normalt fedtindhold i blodet samt bukkehorn- og lakridskapsler som begge understøtter fordøjelsen og medvirker til at bevare en normal funktion af slimhinderne i mave og tyndtarm. Endelig har vi det spændende kosttilskud, Boswellia, som består af harpiks, som bidrager til en velfungerende fordøjelseskanal og mindsker luftdannelsen i tarmene. 

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan får jeg en sund mave?

For at holde maven sund og rask er det vigtigt at spise godt med fiberrige grøntsager og fuldkornsprodukter samt dyrke motion. Du kan derudover med fordel supplere med kosttilskud til maven som fx mælkesyrebakterier eller loppefrøskaller.

Hvilke kosttilskud er gode til maven?

Mælkesyrebakterier og loppefrøskaller er gode kosttilskud til at holde maven sund, da de bidrager til at skabe ro i maven og forbedrer fordøjelsen.

Hvad er mælkesyrebakterier?

Mælkesyrebakterier er mikroorganismer som lever naturligt i tarmene, hvor de fungerer som et værn imod maveproblemer. Mælkesyrebakterier findes i fødevarer som fx tykmælk, skyr, A38 og yoghurt, men for mange mennesker kan det være en fordel at supplere med mælkesyrebakterier som kosttilskud.