Pakketilbud

Vi har sammensat pakker, som kan være med til at hjælpe dig med at finde frem til, hvilke produkter du kan købe sammen.

LEVERING: 1-2 HVERDAGE| Fri fragt ved køb over kr. 299,-| Levering kun til adresser i Danmark

Nervesystemet

Et velfungerende nervesystem er essentielt for vores overlevelse og velbefindende.

Nervesystemet kan opdeles i to dele: det centrale system og det perifere system. Det centrale system består af hjernen og rygmarven, mens det perifere system består af nerver, som går fra henholdsvis hjernen og rygmarven, og ud til resten af kroppen. 

Vi har dog også et andet og tredje nervesystem, det autonome nervesystem, som vi ikke kan kontrollere bevidst. Det autonome nervesystem består af nerver, som ligger uden for centralnervesystemet. 

Nervesystemets funktion består primært af registrering, overførsel og behandling af information. Det er nervesystemet, som skaber kontakt mellem celler, organer og væv. Man kan groft sagt sige, at nervesystemet styrer alle kroppens funktioner. 

Nervesystemet er godt beskyttet af henholdsvis vores kranie og hvirvellegemerne. Men der er også meget, vi selv kan gøre, for at passe bedre på vores nervesystem. Det kan vi bl.a. gøre via en sund kost, motion og ved at begrænse alkohol, tobak og andre skadelig stoffer. Men der findes også en række kosttilskud, som understøtter nervesystemet funktion og hjælper til at opretholde et sundt og velfungerende nervesystem.

Nervesystem

Sådan styrker du nervesystemet

Der er flere ting, du selv kan gøre, for at holde dit nervesystem sundt eller genoprette et nervesystem i ubalance.

Spis dig til et sundt nervesystem

En sund kost er godt for helbredet - heriblandt også nervesystemet. Hvis man ønsker, at gøre noget godt for nervesystemet, og sit helbred i al almindelighed, er en afbalanceret og varieret kost vejen frem. 

Når det gælder nervesystemet, er en kost med fokus på de essentielle fedtsyrer, særlig vigtig. De essentielle fedtsyrer er nødvendige for at nervesystemet kan fungere optimalt, men da det ikke er noget, kroppen selv kan danne, er det nødvendigt at få gennem kosten. Fødevarer som fed fisk, nødder og avocado er rige på de essentielle fedtsyrer.

Styrk nervesystemet med regelmæssig motion

En af de bedste måder, du kan styrke dit nervesystem på, er ved at dyrke motion. Derudover har motion også en lang række øvrige gavnlige egenskaber for både din mentale og fysiske sundhed. 

Sundhedsstyrelsen anbefaler minimum 150 minutters fysisk aktivitet om ugen ved moderat intensitet eller 75 minutters fysisk aktivitet om ugen ved høj intensitet. 

Undgå giftige stoffer og kemikalier

Hvis du ønsker at passe godt på dit nervesystem, bør du for så vidt muligt undgå gift stoffer og kemikalier i din hverdag. 

Ved at undgå tobaksrygning og begrænse indtaget af alkohol, bidrager du direkte til at styrke dit nervesystem. Du minimerer samtidig risikoen for andre alvorlige sygdomme. 

Kosttilskud, der understøtter nervesystemets funktion

Man kommer langt med en sund og varieret kost, men det kan være svært, at få alle de nødvendige vitaminer og mineraler via kosten, hvorfor det kan være en fordel at supplere med kosttilskud, som understøtter nervesystemets funktion.

Vedligehold nervesystemet med biotin

Biotin er et vandopløseligt B-vitamin, som er livsnødvendigt for alle levende organismer, da det hjælper med omsætningen af fedt og kulhydrater samt med produktionen af urinstof og omsætningen af aminosyrer. 

Derudover medvirker biotin ikke mindst til at nervesystemet fungerer normalt.

Det er derfor vigtigt at få dækket behovet for biotin, som anslås at være på mindst 30 mikrogram om dagen.

Vi kan som mennesker ikke selv danne biotin i kroppen, og er derfor afhængige af at få det via vores kost. Fødevarer, med et højt indhold af biotin, er bl.a. æggeblomme, lever, gær, sojabønner og østers. 

Er man ikke sikker på, man får dækket sit daglige indtag af biotin gennem kosten, kan det være en fordel at supplere med biotin som kosttilskud. 

Hos Natur-Drogeriet forhandler vi biotin i tabletform, som let og hurtigt indtages én gang dagligt i forbindelse med et måltid.

Husk de vigtige B-vitaminer

Der er mange forskellige B-vitaminer at holde styr på. Når det drejer sig om styrkelse af nervesystemet, er det dog særligt vitaminerne B1 og B2, som er væsentlige. 

B1-vitamin, eller tiamin som det også kaldes, er et vandopløseligt vitamin, som er vigtigt for energistofskiftet. Vitaminet findes primært i fødevarer fra dyreriget, men også i en lang række planter. Alkohol og kaffe kan nedbryde vitaminet. 

B2-vitamin, bedre kendt som riboflavin, er ligeledes et vandopløseligt vitamin, som er vigtigt for at kroppens celler kan danne energi. 

Begge vitaminer er vigtige for at sikre et normalt fungerende nervesystem. Mangler man derfor enten B1 eller B2-vitamin, kan det være en rigtig god idé, at supplere med et kosttilskud heraf. 

Hos Natur-Drogeriet forhandler vi både B1 og B2-vitamin af høj kvalitet i praktiske tabletter samt en lang række øvrige kosttilskud til nervesystemet.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er nervesystemets funktion?

Nervesystemets funktion er at skabe kontakt mellem celler, organer og væv. Nervesystemet styrer alle funktioner i kroppen.

Hvad består nervesystemet af?

Nervesystemet består af det centrale system og det perifere system. Dertil kommer det autonome nervesystem.

Hvordan styrker jeg mit nervesystem?

Du kan styrke dit nervesystem ved at spise sundt og varieret, ved at motionere samt ved at supplere med kosttilskud som fx biotin samt B1 og B2-vitamin.