Pakketilbud

Vi har sammensat pakker, som kan være med til at hjælpe dig med at finde frem til, hvilke produkter du kan købe sammen.

LEVERING: 1-2 HVERDAGE| Fri fragt ved køb over kr. 299,-| Levering kun til adresser i Danmark

Søvn

Det er ikke for sjov, at vi ofte får at vide, at vi skal prioritere vores søvn, og sørge for at få sovet nok. Søvn er nemlig utroligt vigtigt for både krop og sjæl. En god nats søvn er forudsætningen for, at du kan fungere ordentligt i hverdagen og har energi og overskud til at komme igennem dagens mange gøremål.

Når vi sover, fjernes skadelige affaldsstoffer fra hjernen. Fjernes de ikke, kan de ophobes over tid, hvilket kan øge risikoen for forskellige sygdomme. Denne proces sker kun, når vi sover, og derfor er det helt afgørende, at vi får tilstrækkeligt med god kvalitetssøvn.

Søvn

Derfor er søvn vigtigt

Søvn har stor betydning for vores livskvalitet og velvære. Uden tilstrækkeligt med søvn vil man føle sig uoplagt, døsig og have svære ved at koncentrere sig og komme igennem dagens gøremål. Går man i en længere periode uden tilstrækkeligt med søvn, kan man ligefrem blive syg.

Det er nemlig mens vi sover, at hjernen renses for skadelige affaldsstoffer. Søvn forbedrer desuden vores immunforsvar, styrker vores hukommelse og er med til at forebygge stress, depression og angst. 

Søvnmangel derimod, kan være med til at forstærke udviklingen af Alzheimers, og i yderste konsekvens føre til forskellige psykiske og fysiske lidelser som fx PTSD, diabetes og hjerteproblemer. Det er derfor vigtigt, at du tager din søvn alvorligt og sørger for både at få sovet nok, men også at få sovet uden forstyrrelser og afbrydelser.

Heldigvis er vi i høj grad selv herre over vores søvn, og der er meget vi selv kan gøre, for at sikre en god søvnkvalitet.

Sådan forbedrer du din søvn

Der er meget du selv kan gøre, for at forbedre kvaliteten af din søvn. 

Først og fremmest handler det om at skabe et godt sovemiljø, hvor du føler dig afslappet og godt tilpas. Forsøg at skabe et mørkt, stille og køligt soveværelse, da det er faktorer, som medvirker til en god søvn. 

Sørg desuden for at slappe af en times tid, inden du skal sove. Undgå koffeinholdige drikke – du kan ikke sove, hvis du har drukket kaffe el.lign. få timer inden du lægger dig til. Undgå også skarpt lys fra fx fjernsyn. Slap i stedet af med stille musik, læsning eller et bad. 

Sørg desuden for at have en normal søvn rytme, hvor du går i seng og står op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. 

Endelig er det vigtigt, at du sørger for at dyrke motion, gerne på daglig basis, så du er naturligt træt, når du skal sove. Motion medvirker desuden til både fysisk og mental sundhed. 

Det er vigtigt at huske, at det er helt almindeligt, at man har enkelte nætter, eller kortere perioder, med dårlig søvn. Det oplever alle mennesker fra tid til anden, og det er ikke noget, man skal gå i panik over. Enkelte, korte perioder med dårlig søvn er sjældent et alvorligt problem, så længe det ikke er vedvarende eller forekommer ofte.

Undgå sovemedicin

Du bør for så vidt muligt undgå sovemedicin, selvom du ligger søvnløs. Sovemedicin bør kun anvendes i nødsituationer, hvor man pga. sygdom, stress eller angst, ikke kan sove uden. Sovemedicin kan nemlig medføre en række bivirkninger som fx døsighed, svimmelhed og koncentrationsbesvær. 

Derudover kan sovemedicin være stærkt vanedannende, hvor man risikere at få stærke abstinenser, når man ophører med at bruge det.

Brug naturlige produkter til at falde i søvn

Brug i stedet naturlige kosttilskud mod søvnproblemer, hvis du lider af træthed, som hjælp med at falde i søvn. Naturlige produkter er bivirkningsfri og giver ikke den samme kunstige søvn, som sovemedicin kan. 

Der findes en lang række kosttilskud, som har en afslappende effekt og som kan hjælpe dig med at finde ro og få en hel nats søvn uden afbrydelser.

Citronmelisse understøtter afslapning og hvile

Citronmelisse, eller hjertensfryd som den også kaldes, er en citronduftende urt, som oprindeligt er hjemmehørende i bl.a. Nordafrika, Mellemøsten og Centralasien. 

Foruden at være anvendelig til bl.a. salater, fisk, kager og desserter, hvor den bidrager med en frisk smag af citron, kan urten også anvendes som en beroligende te, eller tages som kapsler. Citronmelisse virker nemlig som antioxidant og er bl.a. med til at understøtte afslapning og hvile. 

Citronmelisse kan desuden være med til at understøtte mentalt velvære og et normalt kredsløb

Har du svært ved at falde i søvn eller lider du af søvnløse nætter? Så er citronmelisse et oplagt valg at prøve.

Hos Natur-Drogeriet forhandler vi Citronmelisse af høj kvalitet i kapselform, som er nemme og praktiske at have med på farten. Du kan også tage pulveret ud af kapslerne og drikke det i væske eller bruge det i en afslappende te.

Baldrian medvirker til normal søvnkvalitet 

Baldrian og humle er to andre urter, som hjælper med at give ro i kroppen og medvirker til en normal søvnkvalitet. Baldrian har været anvendt som naturlægemiddel mod uro og søvnløshed i flere tusinde år og anvendes stadig den dag i dag af folk, som har svært ved at finde ro til at sove. 

Hos Natur-Drogeriet kan du købe Baldrian i kapselform, hvor vi samtidig har tilsat humle. Sammensætningen af de to urter gør, at kroppen har nemmere ved at finde ro og at du derfor har nemmere ved at falde i søvn. Er du ofte urolig om natten, kan baldrian meget vel være lige det, du har brug for.

Vi har også Baldrian som dråber, som du enten kan indtage direkte, eller blande op i vand eller anden væske. 

Ofte stillede spørgsmål

Hvor meget søvn skal jeg have?

Det er forskelligt fra person til person, hvor meget søvn man har behov for. Som hovedregel bør man dog sigte efter mindst 7-8 timers søvn hver nat.

Hvordan får jeg en bedre søvnkvalitet?

For at få en bedre søvnkvalitet skal du skabe et godt sovemiljø, dyrke motion og slappe af før du skal sove. Suppler evt. med naturlige og beroligende kosttilskud som fx citronmelisse og baldrian.

Hvad er tegnene på søvnmangel?

Typisk tegn på søvnmangel er, at man har svært ved at koncentrere sig, føler sig uoplagt og har svært ved at gennemføre dagens gøremål.